Korki

Korki Korek Jeżeli jednak dojdzie do zahamowania ruchu w pewnych kierunkach i powstanie tzw. korek, to stosowane obecnie systemy sygnalizacji świetlnej są bezradne. Konieczna jest bezpośrednia interwencja ludzi, którzy wskażą drogi obejściowe, tzw. kierunki alternatywne. Na szosach i autostradach problemy związane z alternatywnym sterowaniem ruchu występują w znacznie większym stopniu. Często wypadek lub niekorzystne warunki drogowe powodują zablokowanie pojazdu na drodze głównej. Tworzy się zator, mimo że do celu można swobodnie dotrzeć drogami okrężnymi. W celu rozwiązania tego problemu, występującego szczególnie ostro w krajach o silnie rozwiniętej motoryzacji, stosuje się m. in. systemy informacyjne. Jedno z możliwych rozwiązań polega na nadawaniu w programie radiowym specjalnych komunikatów o obciążeniu dróg i warunkach atmosferycznych oraz o ewentualnych objazdach. Skuteczność takiego systemu wzrasta oczywiście ze zwiększeniem liczby poinformowanych kierowców, proponuje się więc zastosowanie specjalnych przystawek do odbiorników radiowych, automatycznie sygnalizujących rozpoczęcie nadawania komunikatów drogowych lub nawet samoczynnie włączających odbiornik radiowy.

Kategoria: Samochody. Tagi: , ,

Egzamin teoretyczny, a potem praktyczny

Egzamin teoretyczny, a potem praktyczny Wiele osób uważa, że egzamin teoretyczny jest trudniejszy, bo wymaga suchej wiedzy. Kiedy jednak wreszcie staniemy przed tym wyzwaniem, okazuje się, iż jest ono stokrotnie łatwiejsze niż sama jazda po mieście. Mamy bowiem do nauczenia się odpowiedzi na ponad 470 pytań. Na egzaminie wybranych zostanie dwadzieścia losowo wybranych zagadnień. Trudność polega na tym, iż choć pytania są przygotowane w formie testowej, to prawidłową odpowiedź mogą zawierać jeden, dwa, a nawet trzy podpunkty. Zanim zatem pojedziemy na egzamin do ośrodka, powinniśmy przestudiować wszystkie pytania i w miarę możliwości nauczyć się na nie odpowiadać. Oczywiście na wiele z nich będziemy potrafili odpowiedzieć bez żadnego przygotowania, bo każdy choć trochę zna przecież znaki drogowe czy zasady poruszania się po jezdni, prawda? Poza tym niektóre pytania są do siebie bardzo podobne. Warto zatem poświęcić trochę czasu, by w pełni przygotować się do tego testu, zwłaszcza, że jeśli go oblejemy, to nie będziemy mieli możliwości przystąpienia do części praktycznej. Wiele osób podchodzi do tej części egzaminu po kilka, a nawet kilkanaście razy. Mogłoby się wydawać, że to niemożliwe, a jednak są i osoby, które uparcie próbują nawet po dwadzieścia razy. W końcu kiedyś musi się udać zdobyć ten wymarzony dokument, prawda? Tak, więc raz po raz co kilka tygodni wsiada się za kółko, w nadziei, iż prędzej czy później odniesie się sukces. Na czym polega ów budzący tyle strachu egzamin? Pierwsze zadania czekają na nas na placu, gdzie zostaniemy poddani trzem próbom. Pierwsza z nich polega na zaprezentowani pojazdu, czyli zajrzeniu pod maskę i omówieniu świateł. Kiedy już wykonamy to zadanie, przejedziemy po łuku do przodu i do tyłu oraz płynnie ruszymy na wzniesieniu, będziemy mogli udać się na miasto. Warto jednak wiedzieć, iż podczas całego egzaminy samochód może zgasnąć nam dwukrotnie. W innym wypadku egzamin nie będzie zaliczony. W czasie jazdy na miasto powinniśmy umieć jeździć na różnego typu skrzyżowaniach, nie stwarzać zagrożenia dla innych kierowców oraz pokazać nasze umiejętności w parkowaniu i zawracaniu.

Kategoria: Nauka jazdy, Samochody. Tagi: , ,

Systemy informacyjne

Systemy informacyjne Systemy informacyjne dzieli się na systemy ogólnego oddziaływania inaczej zwane kolektywnymi i selektywne. Systemy informacyjne ogólnego oddziaływania (kolektywne) przekazują wszystkim kierowcom jednakowe informacje – na przykład system znaków drogowych i drogowskazów. System ten, obecnie powszechnie stosowany, określa się ponadto jako sztywny, oznacza to, że nie ma możliwości dopasowywania układu znaków do szybkich zmian sytuacji na drogach. Sztywny system drogowskazów z reguły proponuje jedną, typową trasę przejazdu między dwiema miejscowościami. By wybrać inną drogę, kierowca nie znający danego regionu musi się posługiwać mapą. Nie zawsze zdecyduje się na objazd, nawet jeżeli z powodu dużego zagęszczenia pojazdów, wypadku czy też mgły trasa główna jest mniej korzystna niż droga objazdowa. Pewną poprawę sytuacji mogą przynieść emitowane przez radio komunikaty o sytuacji drogowej. Tą drogą kierowca otrzymuje dwa rodzaje informacji: strategiczne i taktyczne – co jest ważne przy wybieraniu trasy.